De kansel is in 1631 gebouwd door Dirck Michielsz. Cock en de lezenaar aan de kansel werd in 1661 geleverd. De lezenaar voor de voorlezer is uit 1724.
De koperen kaarsenkronen zijn van ná de Reformatie. Er hangen zeven kronen in de kerk en met de kandelaars aan de pilaren is de kerk redelijk tot goed met kaarsen te verlichten. Het is bijzonder dat de kronen niet van elektrische verlichting zijn voorzien. Bij bijzondere gebeurtenissen worden de kaarsen ontstoken. De kandelaars aan weerszijden van de deur naar de toren (onder het orgel) waren oorspronkelijk bedoeld voor de kansel om de predikant voldoende licht te verschaffen en hebben in het verleden als zodanig ook gefunctioneerd.
De originele doopvont is bij de restauratie van 1995 gevonden en weer aan de voet van de kansel aangebracht. Bij doopbediening wordt hierin een zilverenschaal met het doopwater geplaatst. Vóór 1995 werd een ander doopvont gebruikt dat ook in de kerk aanwezig is en door de Hervormde scholen is aangeboden bij het gereedkomen van de restauratie tijdens de oorlogsjaren.
De lambrisering is een zgn. ‘Utrechtse toog’ en dateert uit de 17e eeuw. In de loop van de tijd is er veel aan het interieur gewijzigd. Gelukkig is deze toog bewaard gebleven en is bij de afscheiding schip-koor een deel te zien van de voormalige herenbanken.
Wie omhoog kijkt ziet de gekleurde figuren op de kruisribben van het houten gewelf. De duiding ervan is niet bekend. Door de aangebrachte (led)gewelfverlichting is de figuratie weer zichtbaar.
Bij het buffet hangen twee zgn. predikantenborden. Hierop staan alle predikanten die ‘Rotterdam Noordrand’ hebben gediend vermeld. Uiteraard beginnend met de predikanten in de Hillegondakerk. Daarna werden de kerken: Alexanderkerk, Oranjekerk, Goede Herderkerk, Messiaskerk (nu Fonteinkerk), Open Hof Ommoord en Ontmoetingskerk Zevenkamp gebouwd en maken deel uit van de Protestantse gemeente Rotterdam Noordrand te Rotterdam.