Geschiedenis algemeen

De graven van Holland hebben het gebied met ‘de berg’ in eigendom, met name Graaf Dirk II, gehuwd met Gravin Hildegard. In een oorkonde uit 1028 wordt gesproken over de kerk Rotta, die vóór 1025 aan de Benedictijner abdij van St. Paulus te Utrecht wed geschonken.

Het interieur

De kansel is in 1631 gebouwd door Dirck Michielsz. Cock en de lezenaar aan de kansel werd in 1661 geleverd. De lezenaar voor de voorlezer is uit 1724.

De ruïne

In de laatste periode van de Hoekse en Kabeljauwse twisten wordt de ruïne genoemd. Tijdens de Jonker Fransen Oorlog – 13 februari 1489 – verschansten 700 Hoeken zich in om de kasteelruïne en de kerk. De bouwval werd pas weer in 1832 genoemd, als er grafkelders in worden aangebracht. Vanaf plm. 1830 werd het namelijk verboden om in het vervolg in de kerken te begraven.

Kerkramen

Dit raam is gemaakt door G.A.H. van der Stok en werd in 1942 geplaatst in de Hillegondakerk.